Veel pendelaars klagen over treinen die vaak te laat zijn. Een mobiele app maakt het nu gemakkelijker om daarvoor compensatie te krijgen.
Tien minuten op maandag, 15 op dinsdag, 5 op donderdag, … Je bent het beu dat je trein zelden of nooit op tijd is. Wist je dat je financiële compensatie kan krijgen voor dat ongemak? Klinkt onwaarschijnlijk en toch klopt het! Zodra je minimaal 20 vertragingen van 15 minuten hebt genoteerd of 10 vertragingen van 30 minuten of één occasionele vertraging van minstens 60 minuten betaalt de NMBS een schadevergoeding.
Dat lijkt goed, maar de hele procedure is nogal vervelend en schrikt meer dan één treinreiziger af: je moet zelf je vertragingen bijhouden en die op een formulier invullen dat je op de website van de NMBS terugvindt.
Om het de pendelaars gemakkelijker te maken, ontwikkelde de consumentenorganisatie Test-Aankoop een mobiele app: Late Train (voorlopig alleen beschikbaar voor iPhone). De app houd je vertragingen bij en vult voor jou het NMBS-formulier in!
De app houd al je trajecten bij en zet alle stations die je hebt bezocht in een lijst. Je duid aan hoeveel vertraging je trein telkens heeft. De app bewaart de informatie in een database die beveiligd is met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Als je 10 keer minstens 30 minuten hebt gewacht of 20 keer minstens 15 minuten – het minimum om een compensatie te krijgen – ontvang je een formulier met alle vertragingen wanneer je inlogt op je account. Dat formulier hoef je dan alleen maar naar de NMBS te sturen om je schadevergoeding te ontvangen.
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak