Belgen zetten 720 miljoen aan de kant door maximaal te profiteren van kortingsbonnen en cash-back acties.
Het is een getal om van te duizelen: sinds 2010 werden in België niet minder dan 600 miljoen kortingbonnen gedistribueerd. Marketinggroep HighCo Data Benelux berekende dat wij daardoor allemaal 720 miljoen euro hebben gespaard. Met de cash-back acties, die na een aankoop enkele centen of euro’s opleveren, slaagden wij erin om 70 miljoen euro op zak te steken.
Het lijdt geen twijfel: de Belg is de Europese kampioen van de kortingbonnen. Vorig jaar hebben wij allemaal gemiddeld 6,4 bonnen per persoon gebruikt. De enigen die een beetje in onze buurt komen zijn de Fransen, met een gemiddelde van 5,6 bonnen per persoon.
Vlamingen zijn de meest enthousiaste gebruikers van kortingbonnen (55%), gevolgd door de Walen (35%) en Brusselaars (10%).
HighCo Data Benelux heeft een heel eenvoudige verklaring voor de voorliefde van de Belgen voor de kortingbon: bij ons zijn er gewoon veel meer. En dat heeft dan weer te maken met het recht van de merken om promotieacties te voeren zonder de goedkeuring van de supermarktketens of andere instanties. In andere landen is dat niet het geval.
Vind je kortingbonnen leuk of gewoon onweerstaanbaar? Je krijgt er massa’s via de apps myShopi en Promolife.
Gebruik je maaltijdcheques? Ga dan eens kijken op de websites van de uitgevers van die cheques (MyEdenred.be, Monizze Dealzz, Sodexo4you.be). Goeie jacht!
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak