Over een paar maanden is het weer Autosalon, de hoogmis voor iedereen die een nieuwe auto wil. Maar in plaats van een nieuwe wagen blijken de meeste Belgen echter vooral tweedehands te kopen. Wat zijn de voordelen en nadelen van nieuw en tweedehands? En wat doe je best (niet) als je tweedehands koopt?
Als je een auto koopt, heb je heel wat beslissingen te maken. Een van de eerste en belangrijkste afwegingen is of je voor nieuw of tweedehands gaat. De meeste Belgen gaan voor tweedehands. Zo werden volgens autofederatie Traxio in 2022 zo’n 643.000 tweedehandswagens ingeschreven, tegenover 366.000 nieuwe.
Nieuwe wagens zijn meestal duurder dan tweedehandse, maar met een nieuwe loop je minder risico om op de pechstrook te belanden. En als er toch iets hapert, is er nog altijd de fabrieksgarantie.
Tweedehandswagens zijn daarentegen een pak goedkoper. Terwijl gebruikte wagens typisch meer sleet hebben, kan tweedehands een betere financiële zet zijn als je een krapper budget hebt.
Als je twijfelt tussen nieuw en tweedehands, dan is het belangrijk om zowel de voordelen als nadelen in de weegschaal te leggen. Een overzicht.
De aantrekkingskracht van een gloednieuwe auto valt moeilijk te ontkennen: van de lekkere geur (er bestaan zelfs luchtverfrissers met de typische geur van een nieuwe auto) tot de glanzende lak, het vlekkeloze interieur en de oohs en aahs wanneer je vrienden hem voor het eerst zien. In onze cultuur is een nieuwe auto vaak een statussymbool waarmee je de wereld toont dat je het “goed” doet. Afgezien van het uiterlijke aspect heeft een nieuwe auto natuurlijk nog andere voordelen.
Een van de grootste voordelen van het kopen van een nieuwe auto is de mogelijkheid tot personalisatie. Je kan de auto volledig naar je eigen smaak configureren, van de bekleding tot de velgen en zelfs de snufjes. Dit is een luxe die je niet altijd hebt bij het kopen van een tweedehands auto.
Nieuwe auto's komen met een uitgebreide fabrieksgarantie die je gemoedsrust biedt. Deze garantie dekt meestal alle belangrijke onderdelen en systemen van de auto, waardoor je je minder zorgen hoeft te maken over eventuele defecten of problemen die kunnen optreden. De standaardgarantie bedraagt voor elk merk minimaal 2 jaar, en loopt voor sommige merken op tot zelfs 5 of 7 jaar, al kunnen er wel beperkingen gelden. Alles wat met slijtage te maken heeft (ruitenwissers, banden, remmen enzovoort) is voor eigen rekening.
Nieuwe auto's zijn uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van veiligheid, prestaties, zuinigheid en comfort. Denk aan adaptieve cruise control, lane-keeping assist en geavanceerde infotainmentsystemen die het rijden aangenamer en veiliger maken.
Banken bieden vaak aantrekkelijkere financieringsopties voor nieuwe auto's dan voor tweedehandse wagens. Het tarief van een lening voor een tweedehandswagen is altijd hoger omdat er een hoger risico is: een oudere auto kan het sneller begeven dan een nieuwe. Ook als de bank de wagen moet verkopen vanwege een wanbetaling, zal een nieuwere auto een hogere verkoopprijs opleveren dan een oudere tweedehandswagen.
Als je een autolening neemt van 12.500 euro voor een nieuwe wagen, dan bedraagt het JKP ongeveer 4 à 5% (bron: spaargids.be - oktober 2023).
JKP staat voor Jaarlijks KostenPercentage, en geeft een volledig overzicht van alle kosten die aan een lening zijn verbonden, uitgedrukt als jaarlijks percentage van het leenbedrag.
Bij een nieuwe auto hoef je je geen zorgen te maken over de mechanische staat of verborgen gebreken. Alles is nieuw en ongebruikt, wat betekent dat de kans op onverwachte problemen minimaal is. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over hoe de auto voordien behandeld werd, want je bent de eerste eigenaar.
Een nieuwe auto hoeft pas 4 jaar na de aankoop gekeurd te worden. Je kan voor het eerst met je wagen naar de technische keuring vanaf 2 maanden vóór de datum waarop je voertuig 4 jaar oud wordt (te rekenen vanaf de eerste inverkeersstelling). Daarna moet je auto in principe jaarlijks gekeurd worden.
De glans van een splinternieuwe wagen kan snel vervagen als je de rekening gepresenteerd krijgt: van de aanschafprijs tot de hogere verzekeringspremies en de snelle waardevermindering. Naast de directe kosten zijn er andere, minder zichtbare nadelen die je mogelijk over het hoofd kan zien.
Het meest voor de hand liggende nadeel van een nieuwe auto is de hogere aanschafprijs. Dit kan een aanzienlijke financiële last zijn, vooral als je niet over voldoende spaargeld beschikt en je een lening moet afsluiten. Als je een lening neemt om de aankoop te financieren, leen je waarschijnlijk meer dan bij een tweedehands auto en betaal je uiteindelijk meer rente.
Nieuwe auto's verliezen heel snel waarde. Zelfs zodra de wagen de showroom uitrijdt, zakt hij al in waarde. Dat komt omdat je bij een dealer de detailhandelsprijs betaalt. Zodra je het terrein af bent, is de auto alleen nog maar de lagere groothandelprijs waard. Dit is het bedrag dat de dealer bereid zou zijn te betalen als je de auto zou verkopen.
Vooral het eerste jaar daalt de waarde sterk: 15 tot 25%. Na vier jaar zijn veel wagens al de helft van hun aankoopwaarde kwijt. Al hangt dat natuurlijk ook af van het merk, het model, de staat van het voertuig, het aantal kilometers en de marktvraag. Een vier jaar oude en goed onderhouden benzinewagen met weinig kilometers op de teller? Die zal een groter deel van zijn marktwaarde behouden, dan een vier jaar oude dieselwagen die bijna ‘uitgewoond’ is.
Over het algemeen behouden luxemerken een hogere restwaarde. Ook elektrische wagens bleken de jongste jaren een hoge restwaarde te behouden tegenover conventionele wagens.
Als je een nieuwe auto koopt die nog moet worden geproduceerd of geïmporteerd, kan de levertijd aanzienlijk zijn. Soms moet je enkele maanden wachten tot je de sleutels van je nieuwe auto in handen krijgt (afhankelijk van de productietijd). Een punt van frustratie voor wie dringend een auto nodig heeft. Als je dat niet ziet zitten, kan je ook kiezen voor een stockwagen. Die is wellicht goedkoper en sneller beschikbaar.
De kosten voor het verzekeren van een nieuwe auto zijn meestal hoger dan voor een tweedehands auto, omdat de vervangwaarde veel hoger is. Een omniumverzekering wordt vaak aanbevolen voor de eerste jaren (je auto is dan het meeste waard), wat de kosten kan opdrijven. Zeker als je een autolening hebt, is het aan te raden om hem volledig te verzekeren. Je wil immers geen lening aflossen voor een auto die total loss is. Goed om weten: de meeste verzekeraars geven een korting voor milieuvriendelijke auto’s. Zo’n ecokorting kan oplopen tot 30%.
Ten slotte blijven nieuwe auto's niet lang nieuw. Binnen de kortste keren heb je een eerste krasje. Aan het einde van het eerste jaar zijn er vlekken op de vloer en is de heerlijke geur van een nieuwe auto slechts een herinnering. En ondertussen komen er andere modellen op de markt die nog beter zijn.
De aantrekkelijkheid van een tweedehands auto zit vooral in de lagere aankoopprijs, een breed scala aan beschikbare modellen en lagere verzekeringskosten. Bovendien kun je vaak direct in je wagen rijden zonder de levertijden die bij een nieuwe auto komen kijken. Kortom, een tweedehands auto kan zowel financiële als praktische voordelen bieden, zonder daarom in te boeten aan kwaliteit of functionaliteit.
De aanschafprijs van een tweedehands auto is meestal veel lager dan die van een nieuwe auto. Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor mensen met een beperkt budget. Een voorbeeld? Een nieuwe VW Polo heeft een vanafprijs van 23.810 euro (benzine), een vier jaar oude VW Polo met 40.000 kilometer op de teller (benzine) kost ongeveer 10.000 euro minder, en je krijgt er een jaar garantie bij als je hem niet bij een particulier koopt (prijsvergelijking oktober 2023).
Bij tweedehandse auto’s betalen kopers vaak niet extra voor upgrades en optionele functies, omdat deze al zijn meegenomen in de gedaalde totale waarde van de auto. Dus als je een goed uitgeruste auto wil zonder de hoge prijs van deze luxe-opties, kan een tweedehands auto een slimme keuze zijn.
Goed om weten: de prijzen van tweedehandswagens namen lange tijd sterk toe (door de bevoorradingsperikelen na corona), maar blijken ondertussen weer te dalen. Vooral de prijs van oudere dieselwagens daalt sterk. Steeds meer steden voeren een lage-emissiezone in, waardoor de vervuilendste auto’s de stad niet meer in mogen.
Bij de aanschaf van een tweedehandse auto is er meestal meer ruimte om over de prijs te onderhandelen. Dit kan je een aanzienlijk financieel voordeel opleveren. Bij een nieuwe auto is er meestal ook speelruimte, maar is die beperkter.
Bij een tweedehands auto die al enkele jaren oud is, heeft de vorige eigenaar al het grootste deel van de waardevermindering voor zijn rekening genomen. Dit betekent dat een tweedehandse auto zijn waarde beter behoudt in vergelijking met een nieuwe auto.
Een van de voordelen van het kopen van een tweedehands auto is dat deze meestal direct beschikbaar is. Je hoeft niet te wachten op de productie of levering, wat vooral handig is als je de auto dringend nodig hebt.
Het aanbod van tweedehands auto's is vaak veel breder dan dat van nieuwe auto's. Dit geeft je de mogelijkheid om een model te kiezen dat niet meer nieuw verkrijgbaar is, of om een auto met een specifieke set van functies te vinden.
Een blik op de grootste zoekertjessite leert dat er in België doorgaans meer dan 100.000 tweedehandswagens te koop zijn. Goed om weten: het aanbod aan tweedehandse volledig elektrische wagens is nog vrij beperkt, met minder dan 2% van het totale aanbod.
Omdat de vervangingswaarde van een tweedehandse auto meestal lager is dan die van een nieuwe auto, zijn de verzekeringspremies doorgaans ook lager. Daarnaast is een omniumverzekering niet altijd noodzakelijk, vooral als de auto al wat ouder is. Dit kan aanzienlijk schelen in de lasten.
Het kiezen voor een tweedehands auto is in zekere zin ook een meer duurzame keuze. De productie van een nieuwe auto heeft een aanzienlijke voetafdruk. Door een bestaande auto te kopen, verminder je de initiële milieu-impact. Tenzij je natuurlijk een zwaar vervuilende tweedehandswagen koopt.
Met de lagere aankoopprijs komt helaas ook het risico van extra uitgaven op de lange termijn door onderhoud en herstellingen. Voeg daarbij de kans dat je het zonder de nieuwste technologieën en veiligheidsfeatures moet stellen. Terwijl je bij een nieuwe auto kan rekenen op een uitgebreide garantie, is dat bij een tweedehands aankoop beperkt of onbestaande.
Een van de grootste nadelen van een tweedehands auto is het risico op hogere onderhoudskosten. Oudere auto's hebben meer kans op mechanische problemen, en deze kunnen duur zijn om te repareren.
Een gebruikte auto die al wat slijtage heeft doorgemaakt, heeft over het algemeen meer kans op problemen dan een nieuw exemplaar. Dit hangt natuurlijk af van hoe goed (of slecht) de vorige eigenaars ervoor hebben gezorgd.
Als je een tweedehands auto koopt, hou er dan rekening mee dat je meer geld kwijt kan zijn aan onderhoud, vooral als de vorige eigenaar de auto niet regelmatig heeft onderhouden.
Tweedehands auto's hebben mogelijk niet de nieuwste technologieën of functies. Dit betekent dat je wellicht moet inleveren op het gebied van comfort, energie-efficiëntie en veiligheidssnufjes.
Een tweedehands auto heeft al wat kilometers achter de rug, maar dat betekent niet per definitie dat hij minder veilig is om in te rijden. Tweedehandse auto's moeten altijd opnieuw door de autokeuring voordat ze geregistreerd kunnen worden op naam van een nieuwe eigenaar.
Een niet te onderschatten nadeel is het risico op verborgen gebreken. Zonder een grondige inspectie of een betrouwbaar historisch overzicht van onderhoud en reparaties, loop je het risico op onvoorziene problemen die pas na de aankoop aan het licht komen.
Tenzij je een tweedehands auto koopt bij een professional, zal je geen garantie krijgen. Dit kan pijnlijk worden als er na de aankoop problemen optreden. Voor de meeste gemoedsrust koop je daarom best een gecertificeerde tweedehands auto bij de officiële dealer. Je betaalt er meer voor, maar je bent zeker dat de wagen een grondige check-up kreeg volgens de standaard van de fabrikant.
Kopen bij een professionele maar niet-gespecialiseerde autodealer blijft duurder dan particulier kopen, maar je kan wel rekenen op ondersteuning als je problemen ondervindt en je krijgt eveneens een jaar garantie.
Bij een particulier kan je een betere prijs bedingen, maar heb je geen garantie. Als er een gebrek is aan de wagen waarvan de particuliere verkoper op de hoogte moest zijn, maar waarover hij je met opzet niets vertelde, dan kan je een herstelling eisen. Kom je niet tot een oplossing, dan kan je een zaak aanspannen bij de rechtbank. Al blijft de uitkomst van je zaak en de uiteindelijke kost ervan heel onzeker.
Hoewel tweedehands auto's goedkoper zijn, zijn de financieringsopties vaak minder aantrekkelijk. Banken bieden meestal hogere rentetarieven voor tweedehands auto's, wat de totale kosten kan verhogen.
Als je een autolening neemt van 12.500 euro voor een tweedehandswagen van 4 jaar oud, dan bedraagt het JKP ongeveer 5 à 6%, terwijl die JKP voor een nieuwe wagen 4 à 5% bedraagt (bron: spaargids.be - oktober 2023).
JKP staat voor Jaarlijks KostenPercentage, en geeft een volledig overzicht van alle kosten die aan een lening zijn verbonden, uitgedrukt als jaarlijks percentage van het leenbedrag.
Een tweedehands auto heeft waarschijnlijk een hogere kilometerstand, wat de levensduur kan verkorten. Als je een auto met een hogere kilometerstand koopt, moet je hem misschien eerder vroeg dan laat vervangen.
Altijd een slim idee! Ontdek de verschillende mogelijkheden om je spaargeld aan het werk te zetten.
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak