Vraag je jezelf weleens af of je nu veel of weinig uitgeeft aan je kerstfeest en bijhorende geschenken? We hebben het antwoord voor jou.
Consultancybureau Deloitte publiceert jaarlijks zijn Kerstenquête over de koopintenties van de Europese consumenten. Wat leren we daaruit?
Elk Belgisch gezin is van plan om dit jaar gemiddeld 591 euro uit te geven aan Kerstmis. Dat is een daling met 6% vergeleken met verleden jaar (631 euro).
Aan het feest en de cadeaus raakt de Belg niet, hij is enkel van plan wat minder uit te geven om te reizen. Dat bevestigt nogmaals dat het kerstfeest en zijn tradities - cadeautjes uitwisselen en een feestdiner thuis - van groot belang blijft voor onze landgenoten.
Waarom geven we minder uit? De helft (51%) van de ondervraagden vindt dat de economische situatie van ons land er slechter aan toe is dan in 2015. En nog iets meer (56%) is ervan overtuigd dat deze negatieve tendens zal aanhouden. Daardoor vindt 44% van onze landgenoten dat ze minder moeten uitgeven dan vorig jaar.
Geen grote verrassingen in onze keuze voor kerstcadeaus blijkt verder uit de enquête. De traditionele geschenken scoren nog altijd het beste bij de Belgen. Boeken blijven populair: zowel om te geven als te krijgen. Daar doe je dus niets mis mee.
Welke geschenken gaan we daarnaast nog geven? Cadeaubonnen, cash geld, cosmetica en parfum, en schoonheidsartikelen staan ook hoog op ons lijstje. Verder schenken we ook nog graag muziekcd’s, een goede fles, chocolaatjes of zelfs schoenen en kleren. Opvallend is dat de Belg graag een reis- of restaurant(bon) zou krijgen, maar dat zijn we blijkbaar niet van plan te geven. Een gouden tip dus!
En wat geven we aan onze kinderen? Fun artikelen winnen het op ‘nuttige’ cadeaus. Op nummer één staat Lego samen met ander bouwspeelgoed. Op twee staan boeken en op drie kledij en schoeisel. Tabletten en smartphones zijn dit jaar niet populair, videogames wel.
Een andere vraag is waar we graag onze geschenken kopen? Daar leert de enquête ons dat we het graag bij fysieke winkels houden. Meer dan vier landgenoten op vijf (82%) gaat de boer op om zijn kerstinkopen te doen. Gespecialiseerde ketens scoren het best, gevolgd door traditionele lokale winkels en (grote) supermarkten.
Waarom e-commerce niet zo populair is? De Belg hecht enerzijds belang aan de veiligheid van betaling en de bescherming van zijn privégegevens. Anderzijds stelt hij het professioneel advies, de dienst-na-verkoop en het plezier van te shoppen, op prijs. Online-aankopen doet de Belg dan weer omwille van de flexibiliteit, de thuisbezorging en om het advies van andere consumenten over bepaalde producten te kennen.
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak