Het is een goed idee om je wekelijkse uitgaven bij te houden in een huishoudboekje. Dat vergt enige discipline, maar het laat je toe om een gedetailleerd zicht te krijgen op je inkomsten en uitgaven. Op die manier kom je te weten op welke posten je kunt besparen, vaak zonder te moeten inboeten op je levenskwaliteit.
Zo’n huishoudboekje kun je best opdelen in uitgaven en inkomsten die je per maand bijhoudt. In Excel, bijvoorbeeld, kun je een tabel opmaken die dan de totalen maakt voor het hele jaar.
De uitgaven omvatten volgende onderdelen:
Er zijn ook uitgaven die maar één keer per jaar voorkomen. Die deel je dan door 12 en vul je per maand in. Het gaat om verzekeringen (auto, brand, huis, diefstal, leven, hospitalisatie), water, ziekenfonds, rijtaksen, abonnementen op kranten en/of tijdschriften, lidmaatschap sport- en/of hobbyclub, persoonsbelasting, onroerende voorheffing, gemeentebelasting, provinciebelasting en renovatie aan het huis.
Met de inkomsten doe je net hetzelfde. Per maand vul je in hoeveel je hebt ontvangen aan loon-wedde, pensioen, kinderbijslag, werkloosheidsuitkering, invaliditeitsuitkering, ziekte-uitkering, intresten, terugbetaling van medische kosten en giften.
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak