Je online aankopen betalen met een selfie? Het lijkt wel toekomstmuziek… En toch kan het vandaag al. MasterCard lanceerde begin oktober zijn ‘Selfie Pay’ in twaalf Europese landen, waaronder België.
We zijn allemaal al langer vertrouwd met de voordelen van online shoppen. De keuze aan producten en webshops was nog nooit zo groot. Ook prijzen vergelijken op verschillende websites, doen we steeds vaker. Maar eens de keuze gemaakt, resteert nog de betaling. En daar durft het wel al eens mislopen. Wie vergat nooit een wachtwoord of maakte nimmer een fout bij het invoeren van de ellenlange cijferreeksen?
Zeker bij het betalen via je smartphone blijft dat een lastig proces, waardoor betalingen vroegtijdig worden afgebroken. Met de invoering van de nieuwe technologie wil MasterCard het betaalproces drastisch vereenvoudigen. Je identiteit wordt nagekeken via een scanner voor vingerafdrukken of door gezichtsherkenning met een selfie.
De nieuwe technologie werd al eerder uitgetest in Canada, de Verenigde Staten en Nederland. Onze noorderburen waren alvast heel enthousiast, zowel voor het betalen met vingerafdruk (93%) als voor de gezichtsherkenning (77%). Naast België, wordt de betaalmethode nu ook ingevoerd in elf andere Europese landen. De rest van de wereld volgt in 2017. Ondertussen kijken het betaalbedrijf en andere wereldspelers vandaag al verder dan de selfie. Zo lopen er al testen om betalingen te doen via een knipoog of hoofdknik.
Maar is het systeem ook wel veilig genoeg? Selfie Pay werkt op basis van biometrische identificatie, een unieke manier om gezichten te herkennen. Maar wat als je smartphone gestolen is en iemand neemt een selfie van een foto van jou? Volgens MasterCard is dergelijke fraude onmogelijk: de weerspiegeling van het (camera)beeld wordt door het systeem herkend. Samen met nog andere ingrepen gaat MasterCard er prat op dat het systeem veilig is. Het bedrijf zal zijn reputatie niet willen schaden door onnodige risico’s te nemen.
Hoewel de selfietechnologie nu in ons land beschikbaar is, is het toch nog even wachten voordat we effectief met een glimlach kunnen betalen. Blijkbaar moeten de banken het systeem zelf nog in hun mobiele app implementeren. Nog even geduld dus…
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak