72,6% van de Belgen die ouder zijn dan 15 jaar heeft al minstens één keer online een product of dienst aangekocht en hij of zij gaf het laatste kwartaal gemiddeld € 103 per aaankoop uit. Tegen eind dit jaar levert dit ongeveer 7 miljard euro aan online aankopen op …
Vijf bestellingen per seconde … Belgen zijn nu helemaal vertrouwd met e-commerce, zoveel is zeker. Niet minder dan 6,7 miljoen landgenoten deden vorig kwartaal een aankoop via het internet. Deze cijfers staan in een studie die BeCommerce, de vereniging van bedrijven die actief zijn in de verkoop op afstand via internet, bij het studiebureau GfK heeft besteld.
Vlaanderen doet de meeste aankopen
Koopgrage Vlamingen vinden het gemakkelijkste de weg naar het web. Het vorige kwartaal kochten 3,88 miljoen Vlamingen samen iets meer dan 10 miljoen artikels en diensten en daarbij gaven zij gemiddeld € 294 uit. In totaal verdween er zo 1,14 miljard euro uit hun portefeuille. Walen en Brusselaars waren “slechts” met 2,82 miljoen om te bezwijken voor de lokroep van het online shoppen. Zij gaven gemiddeld € 293 uit en haalden een totaal van 830 miljoen euro.
Maar wat kopen de Belgen dan op het web? Hoofdzakelijk vliegtuigtickets en hotelovernachtingen of andere vormen van logies. Dan volgen tickets voor concerten en andere spektakels of evenementen en diverse attracties. Deze sectoren vertegenwoordigen 60% van onze online uitgaven. Volgens de studie van GfK zitten speelgoed en telecom in de lift. De eerste categorie stijgt van 17 naar 31% van de aankopen en de tweede van 25 naar 30%.
Via de pc, met een kredietkaart
85,9% van alle online aankopen gebeurt met een pc. Dan volgen tablets (10%) en smartphones (2,6%). Het favoriete betaalmiddel van de e-consumenten is de kredietkaart (35%). Bancontact-kaarten worden voor 30% van de aankopen gebruikt en Paypal voor 12%.
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak